در راستای آموزش کارآفرینی
کارگاه آموزشی ایده پردازی و تشخیص فرصت های کارآفرینی برگزار گردید
بنیاد نخبگان استان ایلام کارگاه آموزشی «ایده پردازی و تشخیص فرصت های کارآفرینی» را توسط دکتر نعمت الله شیری عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام برای مستعدین برتر روز چهارشنبه 18 بهمن ماه 1400 به صورت وبینار برگزار نمود.
دکتر نعمت الله شیری عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام در خصوص کارگاه آموزشی ایده پردازی و تشخیص فرصت های کارآفرینی گفتند: یکی از مباحث اصلی و کلیدی در بحث کسب و کار وکارآفرینی است و شاید یکی از مشکلات اصلی که باعث میشود کمتر به سمت کارآفرینی پیش برویم همین بحث ایده پردازی و تشخیص فرصت است.
شیری در خصوص نگاه متخصصین به ایدهپردازی گفت: یکی از بزرگان میگوید که برخی افراد همه چیز را فقط همانطوری که هستند میبینند، آنها هرگز نمیتوانند آنها را آنگونه که میتوانند باشند، ببینند. یعنی بر اساس این جمله داشتن دیدی متفاوت نسبت به اطراف ما خیلی مهم است در صورتی که اکثر افراد هرچیزی که در اطراف است به همان صورتی که هست میبینند و نمیشود آن را چیز دیگری دید. کارآفرینان افرادی هستند که دیدگاه و نگاه متفاوتی نسبت به اطرافشان دارند. به عنوان مثال یکی از بزرگان علمی کتابی دارد به نام وصف جهنم که گفته بود به نظر من جهنم یعنی اینکه دراواخر روزهای عمر خود انسان با یک شخصیتی مواجه شود که میتوانیم آن باشیم ولی نباشیم یعنی ما در وضع مطلوب باشیم ولی آن شخصیت در وضع مطلوب نباشد به عبارتی در روزهای آخر زندگی بین آن چیزی که هست و آن چیزی که میتواند باشد کشمکش و درگیری رخ میدهد.
ایشان در ادامه افزود: معمولا گروه های شغلی که ما در طول مسیر زندگی انتخاب میکنیم شامل 4 گزینه میباشد1- کارمندی 2- خویش فرمایی 3- کارفرمایی 4- سرمایه گذاری که برای هر کدام از این موارد باید صلاحیت ها و تخصص هایی در فرد وجود داشته باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام در خصوص معنی و مفهوم کارآفرینی بیان کرد: کارآفرینی به زبان ساده ارزش یافتن است یعنی ما کاری را انجام میدهیم که برای ما منجر به ایجاد ارزش شود به عبارتی واضحتر یک سبک زندگی و طرز تفکر است. فرآیند کارآفرینی چیزی جز ایدهپردازی، تشخیص فرصت، ارزیابی فرصت و بهره وری از فرصت نیست.
مدرس کارگاه مطالبی را در خصوص ایده پردازی بیان نمودند و آن را اینچنین تعریف کردند: ایده پردازی چیزی جز تبدیل ایده ها به فرصت های کسب و کار نیست. و همچنین 1. ایده کسب و کار؛ یعنی تصویر ذهنی از راه حلی (خام و کلی) است که برای حل مسئله ایی یا برآوردن نیازهای افرادی مشخص پیشنهاد میشود. 2. خلق ایده های کسب و کار؛ ایده های کسب و کار از درک یک نیاز خواسته یا مشکل در جامعه و توان پاسخگویی به آن شکل میگیرد.3. فرمول خلق ایده کسب و کار؛ دو جزء اصلی فرمول ایده کسب و کار مشکل و راه حل.
در ادامه مباحث مدرس گارگاه روش های ایده پردازی را به صورت موردی تشریح نمودند: 1. از روش های با ساختار درست استفاده کنیم. روش های ساده ای وجود دارد که میتوانید آنها را به کا ببرید و ایده نو بسازید، با استفاده از کلمات تصادفی یک داستان بسازید، راهکارهای احتمالی را در نظر بگیرید و بهترین را انتخاب کنید. 2. همفکری کنید. ایده های زیبا با همفکری به وجود میآیند نه به تنهایی. افکار مختلف را تشویق کنید و با همکاری آنها فکر جدیدی را ایجاد کنید. 3. یادداشت روزانه داشته باشید. نوشتن ایده ها و افکار در روزهای خلوت کاری به شما در روزهای شلوغ کارتان کمک خواهد کرد. افکار روزانه بهترین ایده ها را خلق خواند کرد. 4. کتاب بخوانید. ایده های نو معمولا از عقاید و افکار نو به وجود میآیند تا ذهن های بسته. 5. کنجکاو باشید. ایده های نو و افکار جدید با یکجا نشستن به وجود نمیآید. مغز شما احتیاج به دریافت انرژی و نیرو از منابع خارجی دارد. پیاد روی هنگام نهار، تعطیلات آخر هفته و حتی مراجعه به سوپر مارکت به شما کمک خواهد کرد. 6. از تشبیه استفاده کنید. تشبیه یا استعاره همیشه در برگیرنده دو فکر متفاوت است .تشبیهات نیمکره راست مغز را تشویق میکند. استعارات به مغز کمک میکند تا فکر نو بسازید. تشبیهات برای خلق نوشته های جذاب هم مناسب هستند. 7. آموزش دهید. هیچ روش جذابی جز تعلیم دادن و آموزش وجود ندارد. تعلیم دادن شما را مجبور میکند که مطالب جدید بیاموزید و افکتر جدید خلق کنید.
شیری منابع ایده های کسب و کار را نیز توضیح دادند که عبارتند از 1. تجربه کاری 2. کسب و کاری مشابه 3. سرگرمی یا علاقه شخصی 4. اتفاقی رخ دادن یا خوش شانسی 5. دوستان و خانواده 6. آموزش و تجربه.
همچنین در خصوص ویژگی های فرصت کارآفرینی به موارد 1. ارزش اقتصادی بالقوه 2. نوآوری و تازگی 3. مطلوبیت درک شده 4. جذاب بودن، به موقع بودن 5. بادوام بودن 6. ارزش آفرینی برای مشتری 7. فقدان محصولات یا خدمات در بازار 8. ایده های جدید عملی و امکان پذیر، با قابلیت عرضه به بازار و قانونی؛ اشاره کردند
وی انواع فرصت کارآفرینانه را ابزارهای قدیمی، ابزارهای جدید، اهداف قدیمی و اهداف جدید نام برد و هر یک را شرح دادند.
در پایان نیز دکتر شیری به سوالات شرکت کنندگان در کارگاه پاسخ دادند.